SYMBOLIC COMMUNICATION OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS IN SOCIAL INTERACTION AT SAKA KARAWANG NATURAL SCHOOL
Abstract
This study aims to understand the forms of symbolic communication used by ABK during social interactions in the inclusive classroom environment of Sekolah Alam Karawang and involves the perspectives of teachers, parents, and non-ABK students regarding their understanding of the meaning of ABK symbolic communication. This study uses a qualitative research method, a phenomenological approach, a constructivist paradigm, and data collection through observation, documentation, data triangulation, and literature studies. The subjects in this study were Students with Special Needs (PDBK) with ADHD, slow learner, and deaf classifications; accompanying teachers; Regular Students (non-PDBK); and parents of students with special needs at Sekolah Alam Karawang. The object of the study was the social interaction of ABK with the environment at Sekolah Alam Karawang. As an analysis, this study uses the Symbolic Interactionism theory developed by G. H Mead and published by Herbert Blumer. The study's findings indicate that PDBK uses three forms of symbolic communication. First, body/physical movements are carried out by PDBK ADHD and slow learners. Second, repetition of words is done by one of the slow learners, PDBK and the deaf PDBK. Third, excessive use of emotions, done by the ADHD PDBK and one of the slow learner PDBK. Teachers, parents, and regular students (non-ABK) understand ABK symbolic communication differently. First, symbolic communication of body/physical movements is interpreted as encouragement, feelings of discomfort/nervousness/happiness, and unclear/strange children. Second, symbolic communication of repetition of words is interpreted as a form of difficulty in regulating thought patterns, a symbol of difficulty hearing, and a symbol of misunderstanding by student V and Mrs T. Third, symbolic communication of excessive use of emotions is interpreted as a form of channelling emotions/annoyance/wanting something and interpreting the form of communication using emotions as a form of anger and bad attitudes from ABK.
Downloads
Copyright (c) 2024 zahra nur afifah, Yopi Kusmiati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Untuk semua artikel yang dimuat di Mawa'izh (Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan), hak cipta tetap milik penulis. Penulis memberikan izin kepada penerbit untuk mengumumkan karyanya dengan syarat. Ketika naskah diterima untuk diterbitkan, penulis menyetujui pengalihan otomatis hak penerbitan kepada penerbit.
- Penulis memegang hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution 4.0. yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas kepenulisan karya tersebut dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya pada tahun jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusi atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar atas karya yang diterbitkan (Lihat The Pengaruh Akses Terbuka )
SURAT PENUGASAN HAK CIPTA
Sebagai penulis Jurnal Mawa'izh Fakultas Dakwah dan Komunikasi Islam IAIN Syaikh Abdurrahman Siddik Bangka Belitung Indonesia, saya yang bertanda tangan di bawah ini:
Menyatakan:
- Makalah saya asli; tulisan saya sendiri dan belum pernah dipublikasikan/diusulkan pada jurnal dan publikasi lain.
- Makalah saya bukan plagiarisme melainkan ide/penelitian asli saya.
- Makalah saya tidak ditulis oleh bantuan lain, kecuali dengan rekomendasi Dewan Editor dan Reviewer yang telah dipilih oleh jurnal ini.
- Dalam makalah saya, tidak ada tulisan atau pendapat lain kecuali yang disebutkan dalam daftar pustaka dan relevan dengan kaidah penulisan di jurnal ini.
- Saya membuat tugas ini dengan pasti. Jika ada distorsi dan ketidakbenaran dalam penugasan ini, nanti saya akan bertanggung jawab sesuai hukum yang berlaku.