Understanding and Scope of Management of Educational Facilities and Infrastructure

  • Mardiah Astuti Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Icha Suryana Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Dea Patricia Yuke Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Della Sevta Aji Dara Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Masitho Masitho Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Agda Hartanti Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Adelia Pratiwi Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
Keywords: Scope, Management, Educational Facilities and Infrastructure

Abstract

Managing the buildings and equipment that schools employ to provide high-quality education is known as educational facility and infrastructure management. Planning, acquiring, inventorying, distributing, using, maintaining, eliminating, and accounting for educational infrastructure and facilities are all part of this process. Managing educational facilities and infrastructure should aim to do the following: satisfy demands, boost performance, increase service life, decrease repair costs, and calculate the effective cost of maintenance. The essay delves into the definition, purpose, scope, and management method of educational facilities and infrastructure by drawing from a number of pertinent literary sources. Planning, purchasing, regulating, using, and eliminating are the five recognised primary aspects of educational infrastructure and facility management. Because of their interdependence, these five scopes are essential for efficient infrastructure management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assumpta Wikantari, M., Arfah, M., Imanuddin, M., Guntur, M., Alfiyanto, A., Riyadi, I., & Hidayati, F. (2022). Manajemen Pemeliharaan Sarana UKS di SMA YPI Tunas Bangsa Palembang. Media Manajemen Pendidikan, 5(1), 13–21. https://doi.org/10.30738/mmp.v5i1.12581
Awaludin, & Saputra, E. (2016). Sistem informasi manajemen sarana prasarana Sekolah (Studi Kasus : Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Siak). Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 2(12), 6–13.
Bulhayat. (2022). Pengantar Ilmu Pendidikan Islam. Litrasi Nusantara Abadi.
Effane, N. W. S., & Anne. (2016). Manajemen Sarana dan. In Karimah Tauhid (Vol. 1, Issue 2).
Elfrianto, M. A. (2017). Manajemen Pendidikan Masa Kini. In UMSU Press (Issue 9).
Ellong, T. A. (2018). Manajemen Sarana dan Prasarana di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Iqra’. https://doi.org/10.30984/jii.v11i1.574
Fauzi, M. I. F. (2021). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. In Al-Rabwah (Vol. 14, Issue 02). https://doi.org/10.55799/jalr.v14i02.46
Fauziah. (2022). Manajemen Sarana Prasarana Dalam Proses Pembelajaran Di Taman Kanak-Kanak Taruna Jaya Way Halim Bandar Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/20458/%0Ahttp://repository.radenintan.ac.id/20458/1/SKRIPSI BAB 1%262.pdf
Fitriah, A., & Wahyudin, U. R. (2022). Efektivitas pemanfaatan sarana dan prasarana pendidikan dalam rangka meningkatkan Mutu Lulusan di SMAN 1 Tegalwaru. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 917–922. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3340
Hakim, L. (2016). Manajemen Sarana Dan Prasarana Sekolah Alam. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(1), 60–66. https://doi.org/10.17977/um025v1i12016p060
Hazimah, G. F., Cahyani, S. A., Azizah, S. N., & Prihantini, P. (2022). Pengelolaan Kurikulum dan Sarana Prasarana Sebagai Penunjang Keberhasilan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi. https://doi.org/10.21831/jppfa.v9i2.44591
Istikharoh, R. F. (2019). Pengelolaan Sarana dan Prasarana di MTsN 1 Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Mona, N. (2017). Sarana dan Prasarana yang Baik Menjadi Bagian Ujung Tombak Keberhasilan Lembaga Pendidikan Islam. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan.
Nasrudin, N., & Maryadi, M. (2019). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Pembelajaran di SD. Manajemen Pendidikan. https://doi.org/10.23917/jmp.v13i2.6363
Nuraeni. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan Nuraeni. Idaarah.
Pujiati, H. (2019). Pengaruh Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan Terhadap Efektivitas Proses Belajar Mengajar di SDN Kali Baru 1 Kota Bekasi. Jurnal Kompleksitas.
Rahmiga, S. (2019). Kurangnya Sarana Dan Prasarana Belajar Di Sekolah. In Teknologi Pendidikan (Vol. 4, Issue 2).
Rajagukguk, S. R. J., Tumanggor, S., Malau, J. G., & Turnip, H. (2023). Pentingnya Pemerhatian Sarana dan Prasarana bagi Pendidikan di Sekolah yang Terpencil. PEDIAQU: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(1), 204–215. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu/article/view/76
Rika Megasari. (2018). PENINGKATAN PENGELOLAAN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN UNTUK MENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SMPN 5 BUKITTINGGI. Bahana Manajemen Pendidikan: Jurnal Administrasi Pendidikan Administrasi Pendidikan.
Rosnaeni. (2019). Manajemen Sarana Prasarana Pendidikan. Manajemen Sarana Prasarana Pendidikan, VIII(1), 32–43.
Sambodo, D. (2019). Modul pelatihan penguatan kepala sekolah: pengelolaan sarana dan prasarana sekolah (MPPKS-SAR). https://repositori.kemdikbud.go.id/17783/1/05.-Sarana-Prasarana-PKS-26042019-final.pdf
Sari, M., & Asmendri. (2018). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA, 2(1), 15. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555/1159
Sopian, A. (2019). Manajemen Sarana Dan Prasarana. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 4(2), 43–54. https://doi.org/10.48094/raudhah.v4i2.47
Suranto, D. I., Annur, S., Ibrahim, & Alfiyanto, A. (2022). Pentingnya Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 59–66. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i2.26
Published
2023-12-13
How to Cite
Astuti, M., Suryana, I., Yuke, D., Aji Dara, D., Masitho, M., Hartanti, A., & Pratiwi, A. (2023). Understanding and Scope of Management of Educational Facilities and Infrastructure. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(2), 549-555. https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i2.4055
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)