Hypnoteacing Sebagai Metode Alternatif Dalam Pembelajaran Materi Keagamaan
Kajian Konsep dan Teknis Pada Pembelajaran Spritual
Abstract
Orientation in spiritual education does not always run smoothly. One of the obstacles is related to how to use the right learning method in order to teach students spiritual intelligence properly and optimally. This study aims to explain the application of the hypnoteaching method in spiritual learning. This type of research is qualitative research in the form of a literature review. The main data source of this research is Muhammad Noer's thoughts in his book entitled Hypnoteaching For Success Learning. Meanwhile, the secondary data sources used were various studies that were relevant to the object of this research discussion. The results of this study concluded that the hypnoteaching method is a learning method that combines the teaching and learning process with hypnosis. This method can be used as a method in the spiritual learning process. In its application, the hypnoteaching method emphasizes the cognitive, affective, and psychomotor aspects of students through positive suggestions. With these steps, it is hoped that a more effective and enjoyable spiritual learning process can be realized.
Downloads
References
As’ari, Kasan, 2018, “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Menggunakan
Metode Hypnoteaching Bagi Siswa Kelas VII C SMPN 1 Limbanagan Kabupaten Kendal Tahun
/2017,” alfikri : Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, Vol.1,No.1.
Azzet, Akhmad Muhaimin. 2013. Mengembangkan Kecerdasan Spiritual bagi Anak : Menggali Potensi dalam
Diri Anak. Jogjakarta:Arruz Media.
Erniati. 2015. “Pembelajaran Neurosains dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada Pondok
Pesantren”. Palu: Dalam Jurnal Hunafa, Studia Islamika, Vol.12 No.1 Juni.
Ginanjar, Ari. 2003. Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ Power Sebuah Inner Journey Melalui al-Ihsan.
Jakarta:Arga.
Hajar, Ibnu. 2011. Hypnoteaching Memaksimalkan Hasil Proses Belajar Mengajar dengan Hpnoterapi.
Jogjakarta : Diva Press.
Islamy, Athoillah, 2019. “Dialectic Motivation, Behavior And Spritual Peak Experience In The Perspective of
Islamic Psychology,” AlFuad Journal, Vol. 3, No.2.
Istiani, Nurul, Athoillah Islamy, 2018. “Objektifikasi Nilai-Nilai Psiko-Sufistik dalam Pendidikan Spritual,”
Hikmatuna : Journal For Integrative of Islamic Studies, Vol.4, No.2.
Jaya, Novian Triwidia. 2011. Hypnoteaching Bukan Sekedar Mengajar. Bekasi : D-Brain.
Mufidah, Luk-Luk, 2012. “Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Kecerdasan Spiritual dalam
Perspektif al-Qur’an: Telaah Analitis Qs.Maryam 12-15”. Tulungagung: Dalam Jurnal Ilmu Tarbiyah
At-Tajdid Vol.1 No.2 Juli.
Miftakhurozaq, 2018, “Implementasi Metode Hypnoteaching dalam pembelajaran PAI,” Ta’allum, Vol.6,
No.1.
Noer, Muhammad. 2010. Hypnoteaching For Success Learning. Yogyakarta: Pedagogia.
Prawira, Purwa Atmaja. TT. Psikologi Pendidikan dalam Perspektif Baru. Yogyakarta: Arruz Media.
Rakhmat, Jalaludin. 2007. SQ For Kids Mengembangkan Kecerdasan Spiritual ANAK Sejak Dini.
Bandung:Mizan.
Rusdianto. 2015. “Interaksi Neorosains Holistik dalam Perspektif Pendidikan dan Masyarakat Islam”. Bekasi:
Dalam Jurnal Hunafa Studi Islamika Vol.12 No.1 Juni.
Sukman S dan Muhammad Ilyas Ismail, 2020, “Pengaruh Penggunaan Metode Hypnoteaching dalam
Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Peserta Didik di MA. As- Syafi’iyah
Hamzanwandi Angkona Kabupaten Luwu,” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, Vol.9, No.1.
Subiyono dan Nur Hamim, (2013) “Pengaruh Aplikasi Hypnoteaching Terdapa Prestasi Belajar Siswa Pada
Bidang Studi PAI di SMP Binan Bangsa Surabaya,”Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol.02, No.02.
Suwanto. 2012. “Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Yang Diajar Menggunakan
Hypnoteaching Dan Pendekatan Ctl Pada Pokok Bahasan Pecahan Di Kelas VII SMP Negeri 27
Medan Tahun Ajaran 2011/2012”. Medan: Fakultas Matematika: Jurnal Penelitian Universitas Negeri
Medan, Juli, XXII.
Suyanto. 2011. 15 Rahasia Sukses Mengubah Kegagalan Menjadi Kesuksesan dengan Kecerdasan Spiritual.
Yogyakarta: PT.Andi.
Tasmara. Toto. 2001. Kecerdasan Ruhaniah. Jakarta: Gema Insani Press.
Yustisia, N. 2012. Hypnoteaching Seni Ajar Mengeksplorasi Otak Peserta Didik. Jogjakarta: Ar-Ruz Media.
Zohar, Danah dan Ian Marshall. 2003. SQ: Kecerdasan Spiritual Terjemahan SQ Spiritual Intelligence –The
Ultimate Intelligence. Bandung: Mizan Pustaka.
Copyright (c) 2020 Nurul Istiani, Athoillah Islamy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.