Patience and Adjustment for New Students In Darussa'adah Teupin Raya Islamic Boarding School Aceh
Abstract
The concept of patience can be categorized as one of the topics of study in positive psychology, such as gratitude and forgiveness. Self-adjustment is one of the abilities that must be possessed by every individual. In everyday life, individuals usually use certain ways that are acceptable to their environment to adjust to the goal of being able to meet and satisfy their needs. This study aims to determine the relationship between patience and adjustment to new students at the Darussa'adah Islamic Boarding School Teupin Raya. This study uses a quantitative-correlation method. The sample amounted to 300 new students with a sampling technique based on the proportionate stratified random sampling technique. This study uses two scales, namely: the patience scale (32 items) which refers to the patience aspect of Subandi (2011) with a reliability coefficient value of r = 0.860, and the self-adjustment scale (40 items) which refers to the self-adjustment aspect of (Desmita, 2009) with a reliability coefficient value of r = 0.918. The results of this study indicate that the value of the correlation coefficient between patience and adjustment to new students at the Darussa'adah Islamic boarding school Teupin Raya is r = 0.970 with p = 0.000. This means that there is a very significant relationship between patience and adjustment to new students at the Darussa'adah Islamic Boarding School Teupin Raya.
Downloads
References
- Aristya, D. N., & Rahayu, A. (2018). Hubungan Dukungan Sosial dan Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Remaja Kelas X SMA Angkasa 1 Jakarta. Ikraith-Humaniora, 2(2), 75-81.
- Choirudin, M. (2015). Penyesuaian Diri: Sebagai Upaya Mencapai Kesejahteraan Jiwa. Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 3(1), 1-20.
- Darsitawati, I. G., & Budisetyani, I. G. (2015). Hubungan Kecerdasan Emosi Dengan Penyesuaian Diri Pada Perempuan Usia Premenopause di Denpasar Selatan. Jurnal Psikologi Udayana, 2(1), 11-22.
- Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
- Desmita. (2017). Psikologi Perkembangan Peserta Didik (Panduan Bagi Orang Tua Dan Guru Dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP, Dan SMA). Bandung: Remaja Rosdakarya.
- Fatihuddin, D. (2015). Metode Penelitian Untuk Ilmu Ekonomi Manajemen Dan Akutansi. Sidoarjo: Zifatama Publisher.
- Hafiz, S. E., Mundzir, I., Rozi, F., & Pratiwi, L. (2015). Pergeseran Makna Sabar dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Penelitian Psikologi: Kajian Empiris & Amp, 5(1), 33-38.
- Handono, O. T., & Bashori, K. (2013). Hubungan Antara Penyesuaian Diri dan Dukungan Sosial Terhadap Stres Lingkungan Pada Santri Baru. Jurnal Empati, 1(2), 79-89.
- Hariadi. (2015). Evolusi pesantren; studi kepemimpinan berbasis orientasi ESQ. Yogyakarta: PT LKIS Printing Cemerlang.
- Hurlock, E. B. (1999). Chlid Development Jilid II, Terjemahan Tjandrasa. Jakarta: Erlangga.
- Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang republik indonesia nomor 20 tahun 2003 tenntang sistem pendidikan nasional.
- Isnaini, F. (2017). Hubungan antara regulasi diri dengan penyesuaian diri santri pondok pesantren di surakarta. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
- Jauziyah, I. A.-Q. (2006). Kemuliaan sabar dan keagungan syukur. Yogyakarta: Mitra Pustaka.
- Judistira, A. A., & Wijaya, H. E. (2017). The Role of Self-Control and Self-Adjustment on Academic Achievement among Junior High School Students. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 128, 122–125. https://doi.org/10.2991/icet-17.2017.19
- Kumalasari, F., & Ahyani, L. N. (2012). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Penyesuaian Diri Remaja Di Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Pitutur, Vol. 1, No.1, 21-31.
- Lestari, D., & Indrawati, E. S. (2017). Hubungan Antara Religiusitas Dengan Penyesuaian Diri Pada Siswa dan Siswi Kelas VII Yayasan Pondok Pesantren Futuhiyyah Mranggen Kabupaten Demak. Jurnal empati, 6(4), 307-312.
- Maghfur, S. (2018). Bimbingan Kelompok Berbasis Islam untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Santri Pondok Pesantren Al Ishlah Darussalam Semarang. Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 12(1), 85-104.
- Miskahuddin. (2020) Konsep Sabar dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Ilmiah Al Mu’ashirah: Media Kajian Al-Qur'an Dan Al-Hadits Multi Perspektif, 17(2), 196-207.
- Nuralim, M. (2013). Implementasi Sabar dalam Konstruksi Al-ghazali. Jurnal Penelitian. 17(1), 12-26.
- Nurul U. &Effy W., M. (2021). Patience and Adjustment to New Santri at Pondok Pesantren Manba'ul Hikam Sidoarjo. Proceding of Inter-Islamic University Conference on Psychology. 1(1), 2-7.DOI: https://doi.org/10.21070/iiucp.v1i1.623
- Periantalo, J. (2016). Penelitian kuantitatif untuk psikologi. Yogyakarta : Pustaka belajar.
- Poerwanto, A., & Murdiyani, H. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri, Regulasi Diri Dan Tingkat Religiusitas Dengan Penyesuaian Diri Pada Santri Pondok Pesantren Al-Berr Pasuruan. Indonesian Psychological Research, 3(2), 101–108. https://doi.org/10.29080/ipr.v3i2.511
- Primanita, N. D., & Lestari, M. D. (2018). Proses Penyesuaian Diri dan Sosial Pada Perempuan Usia Dewasa Madya Yang Hidup Melajang. Jurnal Psikologi Udayana 2018, 5(1), 86-98.
- Rahmawati, A. (2015). Hubungan antara efikasi diri dengan penyesuaian diri santri baru. Retrieved from http://weekly.cnbnews.com/news/article.html?no=124000
- Sa’adah, A. N. (2019). Hubungan Antara Kesabaran Dengan Regulasi Diri Pada Santriwati Penghafal Al-Qur’an Madrasah Aliyah Al-Fathimiyah Kabupaten Lamongan. Skripsi. Jawa tengah: Universitas Diponegoro.
- Safitri, A. (2018). Hubungan Antara Kesabaran Dengan Stres Menghadapi Ujian Pada Mahasiswa. Jurnal Islamika, 1(1), 34-40.
- Sa’idah, S., & Laksmiwati, H. (2017). Dukungan sosial dan self-efficacy dengan penyesuaian diri pada santri tingkat pertama di pondok pesantren. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 7(2),116-122. https://doi.org/10.26740/jptt.v7n2.p116-122
- Schneider, A. A. (2008). Personal Adjustment and Mental Health. New York, New York, United States: Holt, Reinhart & Winston, Inc.
- Shafira D. W., & Ari K. (2021). Kesabaran dalam Regulasi Emosi pada Santri di SMA Al Muqoddasah. Enlighten: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2). 109-126. https://doi.org/10.32505/enlighten.v4i2.2916 109
- Sobur, A. (2003). Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.
- Subandi. (2011). Sabar: Sebuah Konsep Psikologi. Jurnal Psikologi 38(2), 215 – 227.
- Syafe’i, I. (2017). Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 61-82.
- Umroh, N., & Maryam, E. W. (2021). Patience and Adjustment to New Santri at Pondok Pesantren Manba'ul Hikam Sidoarjo. Proceeding of Inter-Islamic University Conference on Psychology, 1(1), 1-6.
- Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.
- Winarno. (2012). Psikologi Remaja. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
- Wulan, D. K., & Negara, W. R. (2018). Pengaruh Regulasi Diri Terhadap Penyesuaian Diri Pada Siswa Pondok Pesantren MA Husnul Khotimah. JPPP - Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 7(2), 86–91. https://doi.org/10.21009/jppp.072.05
- Yusuf, M. (2018). Sabar dalam Perspektif Islam dan Barat. Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 4(2), 233-245.
- Zahwa, S. (2019). Pengaruh religiusitas dan penyesuaian diri terhadap kebahagiaan pensiunan PNS dan BUMN di Bangka. Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
- Zirizkana, & Aviani, Y. I. (2019). Kontribusi Regulasi Diri Terhadap Penyesuaian Diri Remaja Putri Ponpes Sumatera Thawalib Parabek. Jurnal Riset Psikologi, 4(3), 1-11. https://doi.org/10.24036/jrp.v2019i3.6109
Copyright Notice
The Psychosophia: Journal of Psychology, Religion, and Humanity is under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) License, according to which:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution (CC-BY 4.0) that allows the sharing of articles published with the acknowledgment of authorship and the initial publication in this journal.
2) The authors are authorized to make additional contracts separately for distribution of the version of the work published in this journal (for example, publication in an institutional repository or as a chapter of the book), as long as there is recognition of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are authorized and encouraged to publish and distribute their work online (for example, in institutional repositories or on their personal pages) at any time before or during the editorial process, as it increases the impact and reference of the published work.