USE OF MEDIA INDEX CARD MATCH IN ARABIC LANGUAGE LEARNING TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES

  • Ade Arip Ardiansyah UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Nanang Kosim UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Dini Oktaviani UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Keywords: Arabic Learning; Cooperative; Index Card Match; Media; Mufradāt.

Abstract

This study aims to evaluate the effect of using Index Card Match learning media with cooperative learning methods on the learning outcomes of grade VIII-G students of Mts Negeri 3 Purwakarta on Arabic mufradāt material. This study used classroom action research methods. Learning outcome data was measured using 20 multiple-choice tests relevant to mufradāt material. The results of the analysis of this study show that the use of Index Card Match media with cooperative methods can improve student learning outcomes. This study concluded that students' learning outcomes before using Index Card Match media obtained an average pretest score of 54, while after using Index Card Match media, the average score on the posttest increased to 74.5. Follow-up studies may involve larger samples and different learning materials to better generalize these findings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayuningtyas, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Index Card Match Terhadap Hasil Belajar PKn Murid Kelas V SD Negeri Batangkaluku Kabupaten Gowa.

Himmah, S. R. (2020). Penerapan Metode Index Card Match Dalam Kegiatan Pembelajaran Hafalan Mufrodat Pada Pelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas II MI Darul Hidayah Wuluhan Jember Tahun Pelajaran 2019/2020.

Ibrahim, M. A. (2022). Jenis, Klasifikasi dan Karakteristik Media Pembelajaran. Al-Mirah: Jurnal Pendidikan Islam.

Ina Magdalena, d. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. Jurnal Edukasi dan Sains.
Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education.

Mulyawati, S. (2019). Penerapan Model Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada MIN 2 Aceh Besar.

Muzkiyah, S. (2018). Penerapan Strategi Index Card Match Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Kelas IV SDN 1 Balekencono Batanghari Lampung Timur Tahun Pelajaran 2017/2018.

Prabowo, W. R. (2020). Metode Kooperatif Tipe Index Card Match Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Tema Peristiwa dalam Kehidupan. Jurnal Mimbar Ilmu.

Raipartiwi, N. K. (2022). Penerapan Metode Index card Match Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Educational Development.

salim, I. R.-K. (2015). Penelitian Tindakan Kelas (Teori dan Aplikasi Bagi Mahasiswa, Guru Mata Pelajaran Umum dan Pendidikan Agama Islam di Sekolah). Medan: Perdana Publishing.

Taufik, S. M. (2022). Index Card Match dalam Pembelajaran Mufradat di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal alfazuna.

Wahyuni, A. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Strategi Index Card Match (ICM) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA YLPI Pekanbaru. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika.

Wibowo, A. S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Index Card Match dalam Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Perekayasaan Sistem Antena di Kelas XI A Teknik Audio Video SMK Negeri 2 Klaten.

Yaumi, M. (2017). Media Pembelajaran: Pengertian, Fungsi dan Urgensinya bagi Anak Milenial.

Yusri, A. Z. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pelajaran PKN di SMA Swasta Darussa'adah Kec. Pangkalan Susu.
Published
2023-09-19
How to Cite
Ardiansyah, A., Kosim, N., & Oktaviani, D. (2023). USE OF MEDIA INDEX CARD MATCH IN ARABIC LANGUAGE LEARNING TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES. Al-Mu’arrib: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 78-86. https://doi.org/10.32923/al-muarrib.v3i2.3657